Selasa, 11 Disember 2012

--> Kemanisan iman (halawatul iman) :)



Kemanisan iman , apa yang antum pham tentang kemanisan iman ? adakah iman tu ada rase ? mcm buah .. ada yang masam .. ada yang pahit , ada yang manis .. ia tdak semuanya same .. cume sesetengah saje .. kemanisan iman ini memang satu nikmat yang tak terhingga yang diberikan oleh ALLAH pada hambaNYA .. seseorang hamba yang mendapat kemanisan iman akan merasai satu keinsafan . mendapat keseronokkan dan kenikmatan dalam beribadah .. betapa manisnya iman yang ALLAH berikan , tersa hendak istiqamah dan mujahadah selalu pada ALLAH , akan timbul rasa takut apabila melakukan satu kesalahan walaupun sedikit .. tulah nikmatnya .. merasai nikmat yang tak terhingga .. rasa sayang dan cinta kepada ALLAH dan RASUL melebihi segala-galanya .. dan apabila kita merasa kemanisan tersebut , akan tergeraklah segala anggota tubuh badan kita untuk memerintah .. contoh tergerak hati , ase suke bile dengar ceramah .. ase seronok bile melihat mar’ah(wanita)memakai pakaian yang menutup aurat .. memakai purdah , jubah dan sebagainya .. subhanallah .. masyaallah .. J memang ase satu kelainan .. dan hati berasa tenang kerna ada ALLAH dan RASUL dalam hati kita ..

Bagaimana pule kita nak ase kemanisan tersebut ? yang ALLAH nak tgk adalah usaha kearahnya .. sentiasa berdoa , merintih .. barulah kita diberi kemanisan tersebut .. begitu juga dgan hidayah .. hidayah tu harus dicari .. dan ia tidak akan hadir sendiri klau tiada usaha untuk mencintaiNya

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Ada tiga hal, yang jika tiga hal itu ada pada seseorang, maka dia akan berasakan manisnya iman. (Iaitu) Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya; mencintai seseorang, dia tidak mencintainya kecuali kerana Allah; benci untuk kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkan darinya, seperti bencinya jika dicampakkan ke dalam api.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari Anas bin Malik ra)

Oleh kerana itu, tidak semua orang yang mengatakan dirinya Muslim atau mukmin secara automatik dapat berasakan manisnya iman. Iman bukan cukup hanya dengan angan-angan , tetapi wajib dimantapkan dalam hati, dikuatkan dengan perkataan dan perbuatan yang dijiwai sepenuh hati. Kata kunci segala permasalahan ini adalah ikhlas, dan ikhlas pula adalah hadian dianugerahi pada hamba yang bersih hatinya.

Ana ingin menyebutkan beberapa langkah untuk mendapat kemanisan iman dari ALLAH swt ..
- Membaca al-Quran dengan merenungkan dan memahami maknanya.
- Qiyamullail .
- banyak beristighfar .
- Berkawan dengan orang yang jujur mencintai Allah dan orang salih.

Tu adalah beberapa perkara yang ana boleh kongsikan tuk mendapat kemanisan dan membersihkan hati dan jiwa kita .. cubelah kita berusha kearahnya .. untuk mngapai kemanisan beribadah harus dilakukan dengan menghayati apa itu ibdah kepada ALLAH .. tersa seronok apabila melakukan kebaikkan … apabile melakukan perkara yang ALLAH larang hati trase begitu takut dan ase tak sedap hati , timbul prasaan rasa bersalah kepada ALLAH , tulah kemanisannya :)

Mencintai ALLAH dan RASUL melbihi segala-galanya juga harus dibuktikan dengan perbuatan , lisan dan angota badan yang menggerakkan .. apabila mendapat kemanisan iman .. kita akan ase kelazatannya . contoh , kita akan lakukan apa saja untuk ALLAH dan RASUL .. sanggup melakukan apa saja .. kerana ada cinta dan sayang padaNYA .. contoh zina .. dalam hal-hal dan batas pergaulan dengan ajnabi/ajnabiah dengan kite .. kite jage dgn betul-betul tidak cube untuk untuk melebihi batas syariah .. kita takut azab ALLAH .. kita ikut perintah ALLAH .. segala-galanya kita buat keranaNYA .. mmang manis sngat kalau kita tahu merasainya .. subahanallah ..

Seterusnya mencintai Rasulullah SAW yang menyusul selepas mencintai Allah adalah ciri terpenting yang harus dimiliki siapa saja yang ingin berasakan kelazatan iman.dalam hati
dalam sebuah hadith yang sahih Saidina Umar al-Faruq pernah berkata kepada Nabi SAW: “Wahai Rasulullah, sungguh engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu apa pun, kecuali diriku.” Maka Nabi SAW menjawab, “Bukan begitu, demi zat yang jiwaku berada di tangan-Nya, sehingga aku lebih engkau cintai daripada dirimu sendiri.” Maka Umar menjawab, “Demi Allah, sesungguhnya engkau sekarang lebih aku cintai daripada diriku sendiri.” Maka Nabi SAW menjawab, “Sekarang Umar, (telah sempurna imanmu).”
Al-Syaikahani meriwayatkan dari Anas r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tidak beriman salah seorang di antara kalian, sehingga aku lebih dia cintai daripada orang tuanya, anaknya dan seluruh manusia.”

Cara kita nak mencinta baginda kita haruslah mengikuti langkah2 ini 
- Menjalankan perintah Baginda dan menjauhi larangannya.
- Memperjuangkan sunnahnya, mengamalkan dan menyebarkan
- Banyak berselawat dan bersalam kepada Rasulullah SAW.
- Mencintai sahabat dan kaum kerabat Baginda dan membela mereka.
- Mengkaji perjalanan hidup dan sirah Baginda


InsyaALLAH .. ana arap antum semua boleh berusaha menuju cinta ALLAH dan RASUL untuk mendapat kemanisan iman dariNYA .. cubelah mencinta ALLAH dan RASUL melebihi segala-galanya .. kerana cinta ALLAH dan RASUL itulah yang kekal dan dpat menjamin kebahagiaan antum semua didunia hinggalah akhirat .. insyaALLAH ..:)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan