Sabtu, 8 Disember 2012

hukum berpurdah (^^,)




Sebenrnya ana nak bercakap tentang purdah .. purdah ne banyak pendapat dia .. ada yang cakap kena pakai tak boleh buang dah , terus istiqamah .. ada yang cakap boleh buang sebab purdah tu sunat .. herm .. ana pun tak berapa paham masih dalam kajian lagi pasal ni .. dan sekarang ana tahu jawapan dia setelah ana tanya sahabat ukhwah ana yang lebih dewasa dari ana ..
ok , ni akk share dari prtnyaan sorg shbt ni .. :).. insyaAllah Bismillah .. :)

SAHABAT:
Assalamu'alaikum .
Nk tanya ckit .
Betul ke mak kawan ana ckp klw sese0rang tuu warak , bila dy makan , dy akan buka purdah/niqab dan tumpukan pada makanan tu . Selepas habis dy akan pakai kmbali .

Betul ke ?

waalaikumussalam .. na'am .. wallahua'lam .. :) .. tp ikut slesa la .. sbb purdah ni hukum dy sunat shja ..tp boleh jtuh haram if kita ase ia mnyusahkn tuk kita mkn .. sbb pe ? sbb Allah xpnah mnyusahkn hambaNYA, malah memudahkn .. so , bergantung pda niat kita la .. bukan brmkna kita bukak ble nk mkn ni , nk tnjuk muka kat org .. x,tp coz nk mudahkn tuk mkn ..brgntung pda niat kita .. if ase xslsa nk mkn ngn brpurdah, bukak la skjap .. wallahua'lam .. juz nk share ape yg ana thu .. :) .. semuanya bergantung pda niat kita semua .. insyaAllah ..

"..kamu ni knpe bukak pulak purdah ? purdah ni mne boleh main2 .. nk pkai , pkai terus. . hatta mkn skalipun .. kan ke boleh mkn pkai purdah .. byk kat fb ajar cmne nk mkn tuk yg brpurdah.." ..

:) .. mybe kte tkot org ckp cmtu kan ? npe nk tkot ? sprti pnerangan di atas , bergantung pada niat kita ..
"..Innamal a'mallu binniyat.." ..
Herm tu yang sahabat ukhwah ana kasitahu bila ana tanya die .. maknenya bergantung pada niat kita .. islan kan mudah betul tak ? yang penting kite istiqamahlah betul-betul kalau nak pakai purdah .. niat kerana ALLAH .. ana ada satu hadis rasulullah yang nak dikongsikan ..
Dari Umar bin Khathab Ra. berkata : "Aku telah mendengar rasulullah saw.bersabda : Sesunggunya segala amalan itu tergantung pada niatnya. dan sesungguhnya bagi setiap orang apa yang ia niatkan. Maka barang siapa yang hijrahnya karena Allah dan rasulNya, ia akan sampai pada Allah dan RasulNya.dan barang siapa hijrahnya menuju dunia yang akan di perolehnya atau menuju wanita yang akan dinikahinya, ia akan mendapatkan apa yang dituju. (HR : Bukhari & Muslim) ..
InsyaALLAH .. bagi yang berniqab .. selamat bermujahadah berniqab yer .. semoga ALLAH redha :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan